Hier vind je voortaan de activiteiten van PLM bouw (Passie Landschap- en modelbouw).
Testkoffer
Viessmann Car Motion in combinatie met DC cars
Op mijn module baan wil ik graag gebruik maken van rijdende model auto’s, Viessmann heeft in 2022 als nieuwigheid aangekondigd
Viessmann Car motion, in 2023 wordt het pakket flink uitgebreid.
Helaas als je iets meer wilt dan alleen rondjes rijden heb je voorlopig nog niet genoeg aan alleen hun systeem, daarom wil ik dit gaan combineren met DC cars, gepromoot door miniatuur Atelier
Om beide systemen goed te leren kennen ben ik begonnen met een testbaantje. Een dubbel ovaal met aan beide zijden een bushalte, of ik alle 4 de bushaltes in gebruik ga nemen, dat denk ik niet, wel 2 stuks, met het idee dat op mijn module baan een bushalte komt maar ook een weegbrug bij de steengroeve.
Bij de bushalte moet de bus stoppen, bij de steengroeve een vrachtwagen met aanhangkieper wagen.
Wat wordt het vervolg? Inbouwen van een eerste servo voor de bushalte en uitzoeken hoe dit aan te sturen.
Godinne een nieuwe module baan
Nu het Nederlands diorama klaar is en het huis uit is kan ik beginnen (voorjaar 2022) met de bouw van een nieuwe module baan op zolder, afgelopen jaren verschillende banen op zolder gebouwd, de één nog groter en ingewikkelder dan de vorige, tot vorig jaar. Er stond toen een vaste baan 3 verdiepingen, 2 klimspiralen, alles voorzien van profi rails. April 2021 besloten om deze baan volledig af te breken en alle rails te verkopen. Tot zover de voorgeschiedenis.
Nu de nieuwe baan. Van een vorig groot project had ik nog flink wat stroken populieren hout over, voldoende om 10 module bakken te maken van 100×38 cm. Deze afmeting brengt meteen een flinke beperking met zich mee, maar daar ga ik me tevreden mee houden, ook een leuke uitdaging om op een beperkt oppervlak toch iets moois neer te zetten.
Achterwandjes en koof voor de voorste rij module bakken
Onderstaand een schetsje van hoe de module bakken komen te staan.
Op 14 juni 2022 is de spreekwoordelijke “eerste steen” gelegd. De eerste drie railovergangen voor het schaduwstation, van de ene naar de andere module bak zijn gesoldeerd op de overgangbielzen.
De overgangbielzen.
Rails gesoldeerd op de overgangbielzen
En de onderzijde
Het schaduwstation, de eerste draadjes zijn gesoldeerd.
Test puntstuk polarisatie met dr4024
Wat komt er in het zichtbare deel van de baan, als ik van links naar rechts kijk (ingedachte) dan start ik met een steengroeve, stukje natuur/ bebouwing, station Godinne, de maas met het viaduct van Houx, nog een stukje natuur.
Treinen worden aangestuurd via Lissy van Uhlenbrock, daarover later meer. Auto’s daarbij ga ik gebruik maken van DC cars en Viessmann Car motion.
Inmiddels is het zomer 2024, er is flink gewerkt aan de module baan, er is aan beide zijden van het schaduw station een overgangsmodule gemaakt met daarop 4 wissels en een kruising, dar had ik het probleem van hoe de puntstukken van de kruising aan te sturen. Ik heb dit binnen de MSVD gevraagd en Reinder had voor mij een mooie oplossing nl. Dcc 80 gaugmaster, per puntstuk heb je zo 1 schakeling nodig, dus met 4 van deze schakelingen was ik klaar met de puntstukken van de kruisingen.
Hierbij een filmpje van de kruising
Testrit.
Op donderdag 25 juli ’24 werden voor het eerst alle 12 modules aan mekaar geknoopt, elektrisch alles ok, geen kortsluiting dus het sternetwerk is goed aangesloten.
Bij de eerste test rit (helaas heb ik hiervan geen filmpje) kwamen er 3 mankementjes boven, 1 module overgang was niet goed, deze moet ik opnieuw maken, op module 7 had de eerste wissel geen spanning, wellicht is er een draadje losgeraakt en bij module 12 lagen de wissels nog los waardoor het schakelen de wisseltongen niet netjes liet aansluiten. Al met al was ik best wel tevreden met het resultaat en deze 3 “zaken” worden komende week opgelost.
22 november 2024
Sinds juli is er een hoop gebeurd , het proefrijden gaat nog steeds door en met 2 treinstellen van van Biervliet, de “Desiro” en de “Duikbril”, deze zijn vrij stug gekoppeld, kwamen nog een paar onvolkomenheden boven water, zo verloopt de helling van module 9 naar module 10 niet perfect, er zit een klein knik in de helling waardoor het tweede draaistel opgetild wordt en bij het neerkomen helaas naast de rail beland, hier ga ik mee aan de slag.
Verder heb ik voor de koof een constructie bedacht, ik heb beugels onder een hoek van 90 graden laten maken, bij Staalcentrum Flevoland per module gebruik ik 2 van deze beugels, deze worden aan de achterwand bevestigd en steken dan boven de baan uit, De ledpanelen komen op een populieren plaat te liggen waarbij ik het ledpaneel vast leg in een kader met latjes ter dikte van het paneel. Langs de buitenzijde van de plaat breng ik dezelfde soort latjes aan ik dek het geheel toe met nog een populieren plaat welke ik dan bevestig op de latjes, zo ontstaat er een dubbel geheel wat ik mooi over de uitstekende beugeldelen kan schuiven en zodoende krijgt elke module zijn “plafond”. De ledpanelen zijn dimbaar.
Filmpje
Buigen van een metalen plat profiel
De komende weken staat het maken van de plafonds op het programma en het verder proefrijden
Nederlands diorama
Ergens voorjaar 2021 las ik een advertentie op het benelux forum, gezocht een Nederlands diorama, om mijn verzameling treinen en treinstellen op te kunnen fotograferen.
Ik heb toen contact gezocht met Jesse en hem aangeboden een diorama voor hem te maken, al snel kwamen wij tot een overeenkomst en heb ik hem een schets gestuurd. Ik zat in de ziekte wet met een burn out, dus de bouw van het diorama was voor mij een welkome afwisseling. Jesse wist dat het een tijdje kon duren daar ik niet in staat was continu aan het diorama te werken, al met al is het diorama op vrijdag 13 mei ’22 door Jesse naar alle tevredenheid bij mij opgehaald.
Foto’s van de bouw
foto bouw verslag Nederlands diorama
Het diorama is klaar
Diorama Angelina
Begin april 2021 ging onze dochter Angelina op kamers wonen in Amsterdam, haar studie gaat voorbeeldig, bij na begint het laatste jaar van de studie nu (mei 2022), maar goed op kamers heeft ze een leuke ikea kastje aan de muur hangen, graag wou Angelina dat ik voor 1 van die kastjes een passend diorama zou bouwen. Ook weer leuk om te doen en een leuk tussendoortje.
Diorama Ruud
Mijn collega Ruud heeft zelf een Cracker locomotief gebouwd zie volgende link
Cracker locomotief
Om de locomotief in de vitrine te zetten heeft hij mij gevraagd een stukje spoordijk te bouwen, niet veel werk en leuk om te doen.
Mallen maken
Mallen gieten
Even weer eens wat proberen, je leest er veel over maar hoe lukt het zelf? Mallen gieten.
Vriend Bert heeft voor mij met porselein gips een aantal afdrukken gemaakt en van deze afdrukken wou ik dan weer zelf mallen gieten.
Eerst worden de afgietsels op een plank vast gelijmd en met wat latjes maak je er een bakje omheen.
Alle gaten en kieren in het bakje worden netjes met sterk verdund gips dicht gesmeerd.
Als dit alles lekker droog is, kan je de mallen gaan gieten.
Voor het gieten heb ik gebruik gemaakt van siliconen rubber welke je moet mengen met een harder.
De firma Wilsor Kunstharsen Biddinghuizen verkoop deze siliconen rubber, dat is eens lekker dicht bij huis.
Siliconen rubber bestaat uit een witte dikvloeibare hars component en een transparante of desgewenst blauwe harder component, waarvan 5-10% toegevoegd en goed doorgeroerd moet worden. Bij 5% verharder is het mengsel ± een uur verwerkbaar en bij 10% ongeveer een half uur. Dit geeft ook een iets hardere rubber.
Ik heb ongeveer 6% harder toegevoegd, zodat de mallen lekker soepel blijven, ik heb het mengsel klaar gemaakt in een gietbeker, de “bakjes”rijkelijk gevuld met dit siliconen rubber, ik heb geen last gehad van luchtbellen in het rubber.
Prijs ongeveer 10 € per mal, als je dat vergelijkt met de prijs die je voor een mal in de winkel betaald (ruim het dubbele) is het zeker voordelig om zelf mallen te gieten.
Eenmal de mallen klaar, kan je deze vullen met modelgips, maar als je een fijnere structuur wil en ook nog wat sterker kan je gebruik maken van porselein gips.
Weer een leuke ervaring rijker.
Opslag evergreen profielen
Al een tijdje liep ik rond met het probleem hoe de evergreen profielen netjes opbergen, ze lagen eerst in een doosje, maar als je dan wat nodig hebt ben je eerst een tijd aan het zoeken voordat je hebt wat je nodig dacht te hebben.
Dat moest anders, zeker na het aanvullen van de voorraad evergreen profielen wat ik afgelopen najaar heb gedaan, ik had verschillende ideeën maar het meest handige heb ik dan maar uitgevoerd.
Ik ben op zoek gegaan naar een stuk kanaalplaat, gelukkig had collega modelbouwer Aart nog wat staan.
Het stuk kanaal plaat heb ik in stukken gezaagd net iets korter dan de evergreen profielen lang zijn, breedte heb ik gekozen op basis van het feit dat ik zes stuks plaat wilde overhouden uit het reststuk, de delen zijn ongeveer de afmeting van een A4 geworden.
De delen kanaal plaat heb ik met houtlijm en een latje er tussen op mekaar gelijmd, zodat ik boven op de kanaal plaat ook nog een stickertje kon aanbrengen met de afmeting van de profielen.
Hierbij nog een kleine foto reeks.
Les Roches de Godinne
Dit diorama is gebouwd in 2015, voor mezelf een oefening voor de uiteindelijke baan “Godinne een nieuwe modulebaan.